Srpen 2023: O novém projektu a koukání pod ruce
V září startuju nový projekt. A říkal jsem si, že by bylo fajn, kdybyste mi při jeho budování mohli od začátku koukat pod ruce. Proto jsem se rozhodl otevřít dveře dokořán.
Vítám 55 nových odběratelů, kteří se přidali v srpnu. Celkem vás je 2178. Díky, že Newslettery čtete!
Pokud vám je někdo přeposlal a chcete je taky odebírat, můžete:
Mám nový projekt. Koukejte mi pod ruce
V září startuju nový projekt. Nazval jsem ho Filtr a říkal jsem si, že by bylo fajn, kdybyste mi při jeho budování mohli od začátku koukat pod ruce. A tak jsem se rozhodl otevřít dveře dokořán. Pravidelně budu v Newsletterech psát, co s Filtrem chystám. Napíšu, co se povedlo. Přiznám, co se nepovedlo.
Důvod je prostý – v Newsletterech píšu o svých i cizích obsahových projektech, o různých strategiích, tipech a nápadech. Věřím, že budování Filtru na zelené louce přinese mně i vám spoustu aha momentů – postupy, které třeba sami využijete, případně varování před slepými uličkami, kterým se pro změnu vyhnete.
Je to můj drobný příspěvek ke srozumitelné komunikaci. Chci učit lidi psát stručně a jasně. Věřím, že to může pomoci na mnoha úrovních – s Filtrem zprvu cílím na interní komunikaci ve firmách. Do budoucna chci jeho záběr rozšiřovat.
Proč lidi učit psát, když už to umí?
Hmm, neumí. Srozumitelné psaní je skvělá dovednost, ale pro většinu z nás není přirozená. Ani ve škole ji neučí. Přitom psát bez vaty, ale zároveň chytlavě, je superschopnost, která šetří čas, energii, nervy a – samozřejmě – peníze.
Filtr jsem postavil na novinářském know-how, zkušenostech z vlastních obsahových projektů a hlavně – na svém nezdolném nadšení pro praktické psaní.
Dál už se o Filtru rozepisovat nebudu. Koneckonců – pokud chcete, můžete si to prostudovat sami.
Teď chci spíš přiblížit, jak o budování nového projektu přemýšlím.
Moje pískoviště
Filtr je pro mě tak trochu pískovištěm, na kterém si budu stavět různé bábovičky. Jako obvykle vycházím z principu malých sázek – proto jsem se celý projekt snažil zredukovat na dřeň. Přiznávám, původně jsem měl o fous rozmáchlejší plány, nakonec startuju jen s nabídkou workshopu přístupného psaní, určeného pro kolektivy ve firmách a institucích, a interního newsletteru na klíč.
Vím, že stávající web má nějaké ty mouchy, ale chtěl jsem ho spustit co nejrychleji a nevyšívat na něm do zblbnutí. Popravdě, úplně se to nepovedlo – o Filtru jsem s některými kolegy a kamarády mluvil už na začátku roku. Pak jsem sliboval, že v dubnu, nejpozději v květnu, bude venku. Ale zdá se, že mi kdosi pár měsíců ukradl.
Udělal jsem školáckou chybu – texty na web jsem psal živelně a ve volných chvílích. Tím pádem dostávala přednost řada jiných věcí a všechno se táhlo. Navíc jsem si ani nespočítal, kolik času jsem přípravou textů strávil.
Alespoň jsem se vyhnul záseku, který je u obsahových tvůrců běžný – nástroj jsem měl vybraný dávno. Filtr jsem chtěl rozběhnout na Solidpixels, což je česká služba, kde si můžete webovky poskládat jako stavebnici. Protože jsem chtěl mít možnost prozkoumat v budoucnu více funkcí Solidpixels, vybral jsem si prostřední cenový balíček – takže mě provoz webu stojí 7080 korun bez DPH ročně.
Chvíli mi trvalo, než jsem se v Solidpixels zorientoval, přestože se jejich rozhraní podobá tvorbě šablon v e-mailingových nástrojích, jako je třeba Ecomail. První den skončil katastrofou – zkoušel jsem to dvě, možná tři hodiny, ale neporadil jsem si. Ukázalo se, že je lepší se na to vyspat – druhý den ráno jsem během dvou hodin nahodil hlavní stránku a jednu podstránku. Osahal jsem si základ a třetí den to docvakl. Včetně nastavování formulářů a dalších detailů mi to zabralo necelých deset hodin.
Další kroky
A teď. Co dalšího si chci díky Filtru vyzkoušet?
Týdenní newsletter. Pravidelné publikování týden co týden jsem si důkladně osahal třeba díky Tvůrcastu – nahrávám ho a publikuju od začátku loňského prosince. Týdenní newsletter je pro mě novinka, ale vždycky jsem ho chtěl zkusit. Teď mám příležitost. Co nejvíc jsem si ho zjednodušil – chci ho stavět na ilustraci, vizuální zkratce nějaké myšlenky, k tomu doplnit pár slov. Ale protože moje pokusy o ilustrace vidět nechcete, domluvil jsem se na spolupráci s grafičkou Simonou Drdákovou.
Nová platforma. Newsletter poběží na Beehiivu. To je zajímavá platforma, kterou sleduju už od chvíle, kdy vznikla. Založil ji Tyler Denk, který byl u raketového růstu mého oblíbeného denního newsletteru Morning Brew. Kdysi jsem zvažoval, že na Beehiiv přejdu s Newslettery, ale nakonec zvítězil Substack. Beehiiv je trochu jiný – kombinuje přístup Substacku a klasických e-mailingových platforem. Do 2500 kontaktů je zdarma, pak přicházejí na řadu různé cenové programy. Zhruba před rokem jsem na Beehiivu nanečisto skládal newsletter pro jednu firmu. Tehdy to nevyšlo – a teď bych se chtěl podívat, kam se celá platforma za tu dobu posunula. (No, a navíc je na Beehiivu nově i Arnold.)
Linkedinový zpravodaj. Chci zjistit, jestli má pro tvůrce vůbec nějaké výhody. Nic extra si od toho neslibuju. Třeba za to, že budu tvořit „newsletter“ pro sociální síť, dostanu na oplátku větší dosah. A možná že vůbec. Uvidím.
To jsou první krůčky, které chystám.
Kromě toho doufám, že se dřív nebo později podaří pořádně rozvířit téma srozumitelné češtiny, jasného a stručného psaní, plain language. Kostrbaté psaní plné vaty, to je zátěž, kterou si mnoho lidí nese ze školy – nastal čas se toho zbavit. Nejsem na to sám. Aby se to podařilo, chystám spolupráci s Daliborem Behúnem, který dělá s bráchou Petrem kurzy přístupné češtiny už nějaký ten pátek.
A třeba se budete chtít přidat taky. Pokud vás tohle téma zaujalo a máte nápady, jak ho dále rozvíjet, ozvěte se. Věřím, že vymyslíme způsob, jak spolupracovat. Stačí odpovědět na tenhle newsletter.
A jestli jste z nějaké firmy, ve které se vám nedaří psát svěže, čtivě a srozumitelně, budu rád, když napíšete.
Nebo se aspoň na Filtru přihlasíte k týdennímu newsletteru. Rozjede se v průběhu září – ještě vám neřeknu, kdy přesně to bude, ale jakmile pojede, bude pravidelně chodit každý týden. Bez přestávek. Tak jako se mi to daří s Tvůrcastem – a předtím s podcastem Newslettery.
P. S.: Fun fact – asi jste si všimli, že Filtr běží na www.chcifiltr.cz. Protože doménu filtr.cz mi vyfoukl spekulant. Kupodivu ji obsadil až na začátku loňského roku. Škoda, to bylo o fous. A tak jsem se zeptal na cenu. Byla lidová – rovný milion.
Co zaznělo v Tvůrcastu
Tvůrcast, podcast pro obsahové tvůrce, dál vychází každé pondělí ráno. Ale zadarmo je nově jen každý sudý díl, ty liché jsou určené jen pro předplatitele a členy naší on-line komunity na Discordu.
36. díl: 5 rad pro tvůrce od Warrena Buffetta
Přímočará moudra miliardáře Warrena Buffetta jsou na první pohled prostá, ale přitom velmi trefná. Platí i mimo svět financí a investic. Takže – co vás jako obsahové tvůrce může naučit jeden z nejlepších investorů planety?
37. díl: Jak si vedou tvůrci? Velký přehled dění v ekonomice tvůrců
Nový report od ConvertKitu ukazuje plány obsahových tvůrců do budoucna a ukazuje aktuální trendy v ekonomice tvůrců. Celkově je to zajímavé čtení i pro české tvůrce.
▶️ Přehrát epizodu (jednorázově za 49 Kč, měsíční předplatné za 99 Kč)
38. díl: Chcete dosáhnout něčeho velkého? Dělejte malé sázky
Malé sázky jsou cestou k velkým příležitostem. Jsem jejich velký fanda. Navíc obsahové projekty jsou pro malé sázky jako stvořené. Proč je dělat? Jak k nim přistupovat? A co se můžete naučit od Beethovena nebo filmového studia Pixar?
39. díl: Máte reklamu v podcastu nebo newsletteru? A proč ne?
Omrkl jsem možnosti pro monetizaci vašich obsahových projektů. A aby bylo hned jasno, zaměřil jsem se hlavně na newslettery a podcasty. A taky na inzerci – protože reklamám ve svých projektech se nezávislí tvůrci vyhýbají jako čert kříži. Je to škoda.
▶️ Přehrát epizodu (jednorázově za 49 Kč, měsíční předplatné za 99 Kč)
Co mě cvrnklo do nosu
🎧 Dlouhý pokec o tvorbě obsahu. V květnu mě Robert Vlach přizval do panelové diskuse o obsahových projektech, která byla součástí srazu Na volné noze (ještě jednou díky!). Moc jsem si to užil – obzvlášť díky báječným parťákům: Petře Dolejšové, Elišce Šestákové a Romanu Věžníkovi. Teď je naše debata venku. Pokud máte pár desítek minut času, můžete nás okouknout na YouTubu. Nebo poslechnout na Spotify.
🐒 Nejdříve se vypořádejte s opicí. Před pár dny jsem si přečetl starší postřeh amerického podnikatele, vědce, vynálezce a taky spisovatele Erica „Astro“ Tellera. Pořád mi zní v hlavě. „Řekněme, že chcete naučit opici recitovat Shakespeara na podstavci. Jak byste si měli rozdělit čas a peníze na výcvik opice a stavbu podstavce? Správná odpověď je samozřejmá – neměli byste strávit ani vteřinu přemýšlením o podstavci. Ale vsadím se, že minimálně pár lidí se jako první vrhne na vyrábění opravdu skvělého podstavce,“ napsal už v roce 2016. Proč to tak je? „Protože v určitou chvíli se u vás zastaví šéf a zeptá se vás, jak vám to jde – a vy se chcete pochlubit něčím jiným než dlouhým seznamem důvodů, proč je opravdu, ale opravdu těžké naučit opici mluvit.“ Poučení? Nevyčerpejte všechny své zdroje na jednoduché věci. Místo toho se nejdříve popasujte s tou opicí.
🎙️ Jak nekončit vystoupení? Otázkami z publika, říká David Nihill. A jak naopak končit stylově? „Vždycky si na závěr schovejte shrnující slajd, ideálně se třemi hlavními poznatky. To vám umožní mít závěr pod kontrolou,“ napsal. Aby bylo jasno – neznamená to, že byste lidem vůbec neměli dávat prostor pro otázky. Jen by jejich otázky neměly být tečkou za vaším vystoupením. Tečku musíte udělat vy – pak bude pravděpodobnější, že si vás zapamatují. Bonus navrch – dočkáte se solidnějšího potlesku.
🔥 První verze má být naprd. Perfekcionisti se chytají do pasti – donekonečna pilují první návrh. Vykašlete se na to a udělejte první verzi, která bude naprd. To je v pořádku. „Za první verzi byste se měli skoro stydět,“ píše Brendan Kearns v newsletteru The Experiment. Jenže první, nedodělaná verze vede k druhé. A ta pak k třetí. Každá je lepší a lepší. Jakmile postupujete od verze k verzi, zkracujte dobu mezi nimi. Verze přitom můžou být rozhodnutí nebo kus práce. „Nejlepším způsobem, jak vyřešit jakýkoliv problém, u kterého si nejste jisti výsledkem, je metodou pokus-omyl, nikoliv spekulacemi o dokonalém výsledku,“ dodává Brendan Kearns.
😎 Sorry jako, ale LinkedIn je teď cool. Alespoň to vyplývá z dat – letos na jaře prý sdíleli uživatelé na této síti o 41 % více obsahu než za stejné období před dvěma lety. To je slušný růst, že? Možná je očividná sebepropagace pro lidi přijatelnější než pozérství a hulvátství na jiných sociálních sítích. „Zatímco před lety přišlo lidem seriózní psaní trapné, časem se naučili, že na internetu vše, co zveřejní, nakonec odráží nejen jejich osobnost, ale také jejich osobní značku,“ doplňuje Sarah Frier na Bloombergu.
✍️ I takhle může vypadat newsletter. Díky tipu od Ivany jsem objevil The Rán Flygenring Show – a její newsletterové pískoviště mě bavilo od první bábovičky. Ilustrátorka a autorka Rán Flygenring se vrací do éry ručně psaných dopisů, navrch je ale vyzbrojuje dokonale odzbrojujícími ilustracemi. Začněte třeba dovolenkovým „reportem“ nebo ptačím milostným dopisem. A pak si dejte i zbytek.
🇲🇽 Po stopách novináře v Mexiku. A přihodím ještě jeden tip, tentokrát na český newsletter – kamarád Vašek Lang v něm zprostředkovává zážitky ze života v Mexiku. Vašek je novinář a jeho články o Mexiku jdou hlouběji než rady z turistických průvodců. Zkoumá i temnější stránku země, kde střídavě žije od roku 2017. A tak si můžete přečíst třeba autentický pohled na doupě hlavního drogového kartelu, vyprávění specialistky na vyjednávání s mexickými únosci i dojmy ze Ciudad de México, města, kde nic není dostatečně šílené.
💰 Osedlejte si cenotvorbu. Abyste věděli, jak na to a nenatloukli si, sepsal copywriter Roman Věžník fajnového průvodce. Jeho elektronický ahabook má 87 stran a zhruba 10 tisíc slov. To je mi nesmírně sympatické – žádné mlácení prázdné slámy, vše přelouskáte za hodinku. A šup s tím do praxe.
🚧 Někdy je to radost, někdy dřevorubectví. Jsou dny, kdy se mi nechce nic. Ale přesto si sednu a píšu scénář Tvůrcastu nebo nové Newslettery. A pak jsou dny, kdy jsem na koni – všechno mi jde od ruky, slova jako by pršela z nebe. Vtipné je, že když si zpětně čtu starší vydání Newsletterů, jsem si stoprocentně jistý, že tam musí být pasáže, které vznikaly horko těžko, hned vedle těch, které šly lehounce. Ale nedokážu je rozlišit. Líbilo se mi, když jsem slyšel podobný postřeh i od spisovatele Andyho Weira, který napsal slavného Marťana. V podcastu The Writer Files řekl: „Když počkáte týden a podíváte se zpětně na věci, které jste napsali, nepoznáte rozdíl mezi tím, kdy jste byli motivovaní a kdy ne. To mi hodně pomáhá – uvědomit si, že kvalitu práce neovlivňuje vlna nadšení, na které jste se v dané chvíli vezli.“
🫶 Věnujte se osobním projektům. Říká ilustrátor Vojta Jurík – a přidává 11 dobrých důvodů, proč se do nich pustit. Líbí se mi třeba ten desátý: „Přitáhněte k sobě stejné blázny.“ Sám rád říkám, že Newslettery byly mou nejúspěšnější networkingovou strategií. Ale daří se mi to i s dalšími obsahovými projekty – vždy jsem díky nim objevil lidi, se kterými sdílím společný zájem. Pár z nich odpadlo, ale většina z nich v mém životě zůstala. Souzním i s dalšími body, ale vypíchl bych ještě tento: „Nadšení je nejlepší marketing. Lidé neomylně poznají, že právě tenhle projekt je to, co vás opravdu baví. Přitáhnete pozornost nejen ke svému osobnímu projektu, ale i k sobě jako osobě, která dělá věci s nadšením i erudicí. Lidé vás budou považovat za odborníka a rádi se na vás budou obracet.“ Přesně tak to je.
🖕 Hoďte hejtry za hlavu. Britská premiérka Margaret Thatcher v tom měla jasno: „Kdyby mě kritici viděli, jak se procházím po Temži, řekli by, že je to proto, že neumím plavat.“
🇺🇦 Sláva Ukrajině. Najděte svůj způsob, jak pomáhat. Je to pořád potřeba. Díky!