Leden 2024: O médiích i skvělých nápadech
Jak zareagují média na změny v technologiích a chování publika? V reportu Reuters Institutu jsou zajímavé postřehy i pro tvůrce. A jak přichází na skvělé nápady zakladatel satirického webu The Onion?
Letošní trendy v médiích a technologiích
Jak v roce 2024 zareagují média na změny v technologiích a v chování publika? Trendy zmapoval Reuters Institute, když se zeptal více než tří stovek mediálních profíků z různých koutů světa (prim mezi nimi hráli Američané a Evropané). Report jsem si pročetl a něco z něj vyzobl – myslím, že ho ocení i obsahoví tvůrci.
Zatímco v posledních dvou dekádách vládl internetovému zpravodajství text, teď přebírají vládu audio a video. Většina vydavatelů letos plánuje více videí a podcastů, zatímco počet článků zůstane plus minus stejný. Pro mnohé redakce to bude úplná revoluce – byli zvyklí psát, ne natáčet. A teď se budou muset naplno vrhnout do multimediální produkce, aby zůstali relevantní.
Co to může znamenat pro tvůrce?
Třeba to, že poptávka po schopných tvůrcích videí neklesne. Obzvlášť po těch, kteří umí točit dobrá krátká videa, protože v tom většina médií plave. Krátká videa přitom potřebují k přilákání mladšího publika.
A co to znamená pro publikum?
Že mediálního obsahu neubyde. Naopak.
Nevím, jestli je to ta správná cesta. Pořád to neřeší základní problém médií – lidé mají jednoduše zpravodajství po krk. Více různých zpravodajských formátů jejich názor nezmění.
Co si budeme povídat, snaha o maximalizaci pozornosti je hra, která je výhodná jen pro jednu stranu – a publikum to není. Není to ani ohleduplné k času nás všech. Když jsem vyrůstal, kupovali jsme jedny, maximálně dvoje noviny. Za hodinu, možná dvě, jsem je přelouskal a zbylé bdělé hodiny věnoval něčemu jinému. Dneska lidé tráví konzumováním pěny dní mnoho hodin každý den. Další hodiny už není kde brát.
Autor reportu Nic Newman k tomu trefně dodává: „Více pravidelného obsahu potřebují platformy a algoritmy. Ale není to nutně to, co potřebuje publikum. Publikum chce chytřejší, relevantnější média.“
Ostatně Reuters Institute si informační přetíženosti a únavy ze zpravodajství všímá už více než pět let. A když stoupá únava z informací, roste i neochota za ně platit.
Jenže se zdá, že média na to reagují zhruba stejně rychle jako hlemýžď na dálnici, na kterého se řítí kamion.
Jak se s pokračující krizí důvěry chtějí popasovat?
Lépe vysvětlovat složité problémy (o tom mluví 67 % vydavatelů), nepoukazovat jen na problémy, ale nabízet možná řešení (44 %), přinášet více inspirativních příběhů (43 %).
Ok, držím palce.
Co dalšího jsem vyčetl?
Bude pokračovat pochod podcasterů z audiosvěta mezi tvůrce videí – nikdo si nechce nechat ujít šanci oslovit větší publikum, třeba na YouTubu.
Čím dál víc podcasterů si taky letos řekne o předplatné. Reuters Institute zmiňuje The Economist, který už rozjel předplatné na většinu svých podcastů kromě denního zpravodajského pořadu The Intelligence. Další média ho nejspíš budou následovat.
Jo, a když byla řeč o tom, že letos přibude video- a audioobsahu, jestlipak víte, čeho ještě přibude?
Správně – newsletterů.
Mediální domy dlouho sázely na sociální sítě, než jim došlo, že to není ta nejzdravější sázka. Teď chtějí zapracovat na budování přímých vazeb se spotřebiteli. A k tomu potřebují co nejvíce kanálů, které mají pod větší kontrolou. Newslettery patří mezi ně.
Neznamená to ale, že by vydavatelé úplně vyklidili pole na sociálních sítích – v duchu starého dobrého FOMO naopak pořád naskakují na každou novou, která se objeví, třeba Threads.
Navrch se snaží procpat i do „kecálků“, jako je WhatsApp. Loni mě zaujal španělský whatsappový zpravodaj Pamplonews, letos by mohlo podobných „whatsappletterů“ přibýt. Podle některých vydavatelů by prý časem mohly mít stejnou sílu jako notifikace nebo newslettery.
Obvyklý podezřelý – umělá inteligence
Velká část reportu se točila i kolem umělé inteligence. Jedním z možných letošních trendů je prý využití nástrojů AI, které zprávy převypráví na míru – jinak seniorům, jinak mileniálům. „Boti, aplikace a rozšíření prohlížeče s podobnými schopnostmi se v roce 2024 rychle rozšíří,“ píše Reuters Institute.
S AI už vydavatelé všemožně experimentují. Třeba německý bulvární deník Express.de vytvořil virtuální novinářku Klaru Indernach, která teď píše asi 5 % publikovaných článků. Slovenské Rádio Expres vytvořilo syntetický hlas moderátorky Báry Hacsi, který pod názvem Hacsiko drží noční směny a komentuje během nich dění ve světě i odehrané písně. NewsGPT (dostupný na YouTubu) je zase experimentální pořad tvořený umělou inteligencí bez zásahu člověka.
Pořád ale ještě existuje řada médií, která vidí v robotické žurnalistice riziko, hlavně reputační. A tak se do ní moc neženou a umělou inteligenci „zaměstnávají“ jinými úkoly – třeba přepisy audiozáznamů, doporučováním článků, vytvářením grafik nebo sumářů, kódováním apod.
A konečně – v reportu mě zaujal i pohled vydavatelů na mobily. Může je něco nahradit? Podle 41 % zástupců médií by to mohly ve střednědobém horizontu zvládnout chytré reproduktory a sluchátka. Chytrým brýlím věří jen 12 % vydavatelů.
Co zaznělo v Tvůrcastu
🎉 Oslavil jsem první šedesátku dílů! A rovnou načal druhou tvůrcastovou kopu.
Nové díly Tvůrcastu, podcastu pro obsahové tvůrce, vycházejí vždycky v pondělí ráno. Zadarmo je každá druhá epizoda, všechny mají k mání desítky podporovatelů a členů naší on-line komunity na Discordu.
🎧 Poslechněte si, o čem byla řeč v lednu:
57. díl: Úspěch je ukazatelem zpoždění. Na co se v novém roce zaměřit
V lednu si dáváme nejrůznější předsevzetí. Plánujeme velkolepou budoucnost. Říkáme si, co všechno stihneme. Chci se ale ujistit, že počítáte s tím, že všechny ty závazky jsou jen ukazateli zpoždění. Aby to klaplo, musíte si nejdřív vytvořit proces.
58. díl: Co čeká obsahové tvůrce v roce 2024? Poslechněte si pár předpovědí
Přečetl jsem spoustu předpovědí, které líčí blízkou budoucnost pro obsahové tvůrce. Řadu z nich jsem hodil do koše, pár vybraných vám představuju. Přihodil jsem taky jednu svoji. Podle mě bude tenhle rok rokem spolupráce – vysvětlím proč. Co myslíte, trefím se?
▶️ Přehrát epizodu (jen pro podporovatele – za 99 Kč měsíčně)
59. díl: Jak na růst podcastu z nuly na sto? Nepromujte, ověřujte předpoklady
Ormkneme, jak na to, když jste s podcastem sotva začali a chcete z nuly vyrůst aspoň na stovku poslechů. Možná jste četli různé strategie zaměřené na podcastový růst. Jenže je rozdíl mezi větším podcastem a úplně novým pořadem. Tak si nejdřív ujasněte, jestli děláte správné věci.
60. díl: Co dělat, když s podcastem míříte na stovky poslechů na epizodu
Co pomáhá, když chcete se svým podcastem vyrůst z pár desítek poslechů na epizodu třeba k několika stovkám nebo tisícovce poslechů na epizodu? Už jste si ověřili základní předpoklady, teď musíte dát pořadu jasný ksicht a popřemýšlet, jak se odlišit od ostatních tvůrců v kategorii. A taky – je čas na spolupráci. Jak na to jít?
▶️ Přehrát epizodu (jen pro podporovatele – za 99 Kč měsíčně)
61. díl: Osvojte si mentalitu zelenáčů, může to být vaše velká výhoda
Je fajn, když se můžete opřít o své zkušenosti. Jen je taky dobré je pravidelně zpochybňovat a udržet si mentalitu zelenáčů. To nejhorší pro váš obsahový projekt je, když uvíznete na mělčině rutiny. Když si začnete myslet, že už máte odmakáno, že už víte všechno.
Inzerce:
Hry do firmy patří!
Věděli jste, že se ženou vydáváme moderní deskové hry? 4 Kavky jsou naše srdcovka – sázíme na malé, chytré, moderní deskovky, které vám nezaberou půlku života, než je dohrajete. Díky tomu můžete pařit nejen doma s rodinou, ale taky ve firmě. Koneckonců je to jeden z nejlepších způsobů, jak se během dřiny v kanclu odreagovat. Vyzkoušeno za vás.
Výhody?
Žádné prostoje. Zaměstnavatelé si nemusí rvát vlasy – nenabízíme mnohahodinové bojovky, naše hry zaberou maximálně 20 minut.
Skvělý výběr. Za každou hru dáme ruku do ohně.
Dobré návody. Ladíme návody, abyste při jejich čtení nezešedivěli.
I videonávody. Ke všem hrám natáčíme videonávody, abyste mohli hned hrát.
Plus: Deskovky snižují stres, propojují lidi v týmu, procvičují postřeh, pozornost, kombinační schopnosti, logiku, samostatné rozhodování a spoustu dalšího.
6 tipů, jak na skvělé nápady, od šéfa satirického The Onion
Scott Dikkers založil satirický web The Onion a jako vlastník i šéfredaktor ho ovlivňoval posledních třicet let. V rozhovoru s Louisem Grenierem se podělil i o postřehy, jak přicházet se skvělými nápady:
Už žádné skupinové brainstormingy. Podle Scotta přichází nejlepší nápady od jednoho člověka, který si je rovnou zapisuje. Dělejte to odděleně, anonymně, pak si to ostatní přečtou, na chvíli se zamyslí. To nápady chrání před tím, aby se na ně lidé při brainstormingu vrhli a rozcupovali.
Nevyplašte dobrý nápad. Scott si cení prvního dojmu, protože ten už se pak nikdy nezopakuje. „V komedii se tomu říká první smích. Zapamatujete si ho,“ uvádí Scott. Dobré nápady jsou křehké, musíte je umět zachytit. Jakmile jsou na světě, přichází fáze, kdy se je lidé snaží vylepšovat – tím je ale můžou taky úplně zkazit.
Spojte staré s novým. The Onion záměrně působí jako zpravodajský web, něco, co lidé důvěrně znají. Úplně nové je, že do tohohle seriózního kabátku jsou oblečené samé satirické články. „Lidé spíše vyprsknou smíchy, když jsou v kostele, ve třídě, na pohřbu,“ říká Scott.
S novotami to nepřežeňte. Můžete vytvořit něco jedinečného a originálního, ale dávejte bacha – když zajdete příliš daleko a lidé to nepochopí, pohoříte. „A to vyžaduje přijít fakt s velkou spoustou nápadů, než vyberete jeden dobrý,“ zdůrazňuje Scott.
Zvolte hlavní hvězdu. V případě The Onion je hvězdou samotná značka, ne autoři, kteří za ní stojí. Díky tomu web přežil několik dekád i velký odliv autorů. (Scott navíc připomíná, že podobně funguje i značka sitcomu Kancl, ve kterém se vystřídalo mnoho různých scénáristů.)
Zamilujte se. Jak říká Scott, lidé vycítí nedostatek vášně. Jenže když se zamilujete do svého prvního lepšího nápadu, máte taky problém. Musíte projít všemi výše zmíněnými zákrutami a zamilovat se až do nápadu, který vykutáte z hromady jiných.
Co mě cvrnklo do nosu
⭐ Jak přemýšlí Michal Pastier. „Nikdy nepracuju jen pro jednoho klienta, nedělám jen na jedné věci. Jsem autor, jsem spíkr, jsem školitel, jsem kreativec, jsem spolumajitel čtyř agentur. Když v jednom z těch ringů zažívám neúspěch, jinde zažívám úspěchy. Když mám jednu kariéru, ve který se něco posere, tak jasně, že jsem pak v řiti,” říká marketér Michal Pastier, kterého vyzpovídala Michelle Losekoot pro svůj newsletter 3Ká. A taky tenhle přístup je mi blízký: „Lidé jsou paralyzovaní, pořád před sebou tlačí nějaké nánosy kreativity, přemýšlejí, sní, plánují, hledají, ale o dost lepší je prostě začít něco dělat. Klidně úplný blbosti, ale hlavně něco dělat.“
🧠 V hlavách 25 volnonožců. Jaký tvůrčí projekt mají v merku volnonožecká esa? Na to (a pár dalších otázek) se poptal Otto Bohuš a je to pecka. Naštěstí ještě máte pár delších zimních večerů, abyste všechno přelouskali. Těším se, až si uvařím kotel kafe a počtu si.
👋 Hasta la vista, baby! Odhlašování newsletterů v Gmailu bude zase o fous snadnější. Teď Google tuhle možnost nabídne už při najetí myší na e-mail na webu, ne až po otevření. Hmm, stačí jedno kliknutí a pápá. Bude to vypadat nějak takhle (jen nejspíš s českým textem Odhlásit):
😂 Více je někdy více. Když americký herec a komik Rodney Dangerfield vystupoval v talk show Johnnyho Carsona, musel pro každé vystoupení vymyslet 35 až 45 nových fórů. A to znamenalo vyzkoušet jich 2000, než našel ty opravdu vtipné. Uff. „Nikdo neví, čím si někdo jiný prochází kvůli tomu, co dělá,“ citoval ho v osmdesátkách Washington Post. Dost mi to připomíná jeden z mých Filtrů.
✅ Pitva předmětů v The Hustle. Když Brad Wolverton napsal a editoval přes 750 předmětů newsletteru The Hustle, sepsal, co zjistil: Pořád experimentujte (The Hustle testoval každý den čtyři různé předměty). Radši krátce (dvacítka nejlepších předmětů měla v průměru 33 znaků). A jednoduše (nikdy nenuťte lidi přemýšlet). Tvrzení zabírá víc než otázka. Fungují i řešení a – žádné překvápko – čísla. Ale tohle celkem překvápko je: „Napsali jsme nejméně tucet předmětů v duchu ‚XYZ, vysvětleno.‘ Ani jeden se nedostal mezi 50 nejlepších.“
🔍 Co bude letos in a co out? Své tipy sepsala marketérka Ann Handley. Třeba: „Získat si a udržet pozornost publika je to podstatné. Velikost databáze? Počet sledujících? Koho to zajímá?!“ Nebo: „Pište k jedné osobě. (Kdo je vaše Doris?) K někomu, koho si dokážete vybavit. Je to jednoduchý posun, ale změní způsob, jakým rozvlníte prsty na klávesnici.“ A ještě – letos budou v kurzu tvůrci, narozdíl od influencerů: „Mají odbornost, hlas a svůj úhel pohledu. Vyhledávejte je, zejména ve světě B2B.“
🇺🇦 Sláva Ukrajině. Najděte svůj způsob, jak pomáhat. Je to pořád potřeba. Díky!